Friday, April 19, 2013

Trip ke Cameron Highland

Lepas aku kawen, belum sempat lagi pi honeymoon kat mana2. Mana tak nya, sibuk dengan kerja masing-masing. Bila dah agak2 macam free, baru la kami buat keputusan untuk pi ke situ. Untuk permulaan la. Lepas ni banyak lagi tempat yang nak kena jelajah.

Aku pi situ pada 26 dan 27 Januari 2013 yang lepas. Pagi seawal pukul 8 kami dah siap2 nak bertolak. Tapi bini aku bangun lagi awal dari aku. Pukul 4 pagi dia dah bangun. Bukan main semangat lagi dia..hehe. Tapi bukan semangat nak pi cameron tu, tapi dia terkena keracunan makanan. Muntah2, cirit-birit. Aku suspek kedai depan umah yang aku makan semalam. Teruk gak la bini aku kena. Aku pun kena gak sikit2 tapi tak teruk sangat. Sebab berpunca dari makanan yang bini aku makan tu. Aku cuma rasa sikit2 ja. Tak sampai hati la pulak nak p jalan2 tapi bini tak berapa nak larat. Aku cancel je la percutian ni. Lain kali kan ada banyak lagi masa nak pi bercuti kat situ. Tapi bini aku nak jugak kami pi. So, aku ikut jela.

Ni muka kena keracunan makanan. Sebelum bertolak.

Perjalanan kami berjalan lancar. Tak ada apa2 masalah. Dan2 perut dah baik..hehe. Kat highway pun keta banyak tapi tak jem. Aku naik cameron ikut Tapah. Jalan yang sempit tu. Lebih kurang sejam ++ la baru sampai kat Ringlet. Sebelum sampai tu, agak mencabar hati dan sanubari gak la. Tiba2 perut dok meragam. Berpeluh-peluh la jugak nak tahan. Bila nampak ja stesen minyak, tanpa berfikir 10x terus ja berhenti. Bila dah selesai hajat, kami teruskan ke Tanah Rata. Dok tercari-cari la jugak hotel mana yang kami nak duduk. Kebetulan plak Isnin tu cuti umum. Memang ramai la orang jalan2 kat sini. Aku tanya semua hotel penuh orang booking. Aku ni main redah ja. Booking takda, apa pun takda. Kalau ada bilik kosong tu kira nasib la.  Last2 jumpa jugak tapiiiiii.......bilik tu takda tingkap. Hish, macam mana la orang lain hidup kalau takda tingkap. Kalau aku, aku memang tak boleh betul kalau bilik takda tingkap ni. Dah macam penjara plak aku tengok. Takpa, aku teruskan mencari gak slow2. Akhirnya, jumpa jugak. Harga boleh tahan la. Dah terdesak sangat, aku sebat ja la. Hotel Rainbow kat Brinchang. Ok la tu. Ada tingkap..huhu.

Gambar depan hotel. Ni muka happy dapat bilik hotel.

Masuk ja dalam bilik, kami rehat la skejap. Penat mencari hotel. Pastu bini aku plak demam. Mungkin sebab perubahan cuaca kot. So, takpa la. Aku suruh dia rehat la dalam bilik. Sambil2 tu makan Meggi pun sodap! Agak2 petang sikit, panas badan pun dah makin surut, kami pun keluar la jalan2 tengok tempat. Petang2 pun masih jem lagi kat situ. Tambah2 yang nak menghala ke Simpang Pulai. Aku ingat nak pi blah tu tapi dah jem tu langsung tak bergerak, aku buat keputusan menghala ke Tanah Rata ja. Senang, jalan clear! Dah tak tau nak pi mana, aku pun stop la dekat Cameron Valley Tea atau pun Bharat Tea. Situ ja yang ada kedai makan yang agak dipercayai. Fobia nak makan. Takut keracunan lagi.

Sebelum keluar cari makan.

Kat depan kedai tu.

Berlatarbelakangkan ladang teh.

Candid yang dibuat-buat.

Sementara dok pikir nak makan apa.

Lama la jugak lepak kat sini. Nak jalan mana pun macam dah lewat ja. Lagipun perut masih lagi tak berapa nak selesa. Masa balik ke hotel tu, memang jem la. Sabar ja la aku..huh!

Suhu malam tu memang sangat2 sejuk. First time aku rasa camni. Yang dalam gambar ni aku tak tau suhu ni betul ke tak.

Malam tu, aku plak yang demam. Haish, berselubung la aku dalam selimut tu. Nasib baik la bangun keesokan pagi tu badan dah tak panas. Pagi2 tu kami check out dari hotel, plan yang pertama nak cari strawberi. Konon2 nak petik sendiri la. Semua tempat kami pi, semuanya tak boleh petik sebab banyak starwberi yang muda2 lagi.

Tak dapat petik, dapat angkut bawak balik yang ni pun ok la. Setahun makan pun tak habis.

Dah hampir give up, last2 pi cari strawberi kat belakang Penginapan Pegawai Persekutuan kot. Tak tau nama betul.

Kat sini memang pekerja depa yang petik. Ok la tu. Dapat yang fresh punya.

Yang ni memang terbaik. Strawberi makan dengan coklat dan cream. Fuhh!! Meleleh wehh!!

Shopping2 barang dulu.

Kat ladang lebah. Beli madu jela. Lebahnya tengah tido.haha

Teruskan perjalanan ke Ladang Teh Boh. Memang ke dalam betul ladang ni. Kena banyak tekan2 hon sebab jalan yang berbukit dan sempit. Ada jalan yang muat2 untuk satu kereta ja.

Perjalanan ke dalam ni lebih kurang 7km dari jalan besar, last2 sampai jugak.

Amik angin dulu. Memang sejuk time ni sebab baru lepas hujan.

Order teh perisa Peppermint dan kek hapa ntah.

Excited sangat nak minum, sampai tercabut tudung bekas gula time nak masukkan gula ke dalam cawan. Tudung tu tercampak sampai meja sebelah..hahaha! Maluuu!!

Penempatan orang asli masa on the way nak turun.

Hujan sangat2 lebat.

Alhamdulillah, kami selamat sampai ke KL. Gambar memang tak banyak sangat. Masing2 perut tak berapa nak selesa. Walaupun tak banyak tempat yang kami pi sebab perkara yang tak dapat dielakkan, yang penting lepas ni nak plan bercuti ke tempat lain yang tak bagi apa2 masalah. Dan pastikan sebelum pergi bercuti tu makan la makanan yang dimasak di rumah..hahahahah!!!

1. aku pun baru je cuti kat cameron ngan member2.. pi jgak la kat bharat, boh semua tu... time nkbalik, spatutnya betolak lepas subuh, tapi pkul 9 baru boleh btolak. sbb pagi tu smua pakat berebut jamban. kami cirit strawbery.. hahaha

2. fuh seronoknya pergi cameron. tak sabar nak pergi cameron kalu macam tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...