Friday, October 18, 2013

Sambutan Aidiladha 2013

Pertama sekali nk ucap Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Dan juga kepada jemaah-jemaah haji. Semoga mendapat haji mabrur. 
Tahun ni lain dari yang lain sikit. Kalau mengikut sejarahnya, setiap kali hari raya, mesti aku dah ada kat kampung dah. Tapi ni la first time aku tak balik kampung. Beraya la kami bedua laki bini kat Sabah ni. Tapi, disebabkan tak balik raya, kami pun plan la nak buat ketupat dan rendang. Kononnya nak menikmati suasana raya korban la. Padahal makan bedua ja. Jadilah......

Maka hari Ahad lepas aku dengan biniku pi la cari barang-barang kat Pasar KK yakni bersebelahan dengan Pasar Filipina - (salah satu pasar yang terkenal kat Sabah ni). Dalam hati aku terdetik, ishh ada ke idak daun palas ni. Kalau takda, memang melantak ketupat nasi je la. Bini aku biasa makan ketupat nasi tu ja. Almaklumla, orang selatan. Aku dok biasa makan ketupat palas. Biasala, selera orang utara dengan selatan kan berbeza. Kalau boleh kami nak buat dua-dua ketupat. Takda la nak meroyan sangat sebab tak dapat balik kampung.

Sampai je kat pasar, aku tengok bersepah-sepah orang jual daun palas. Maka aku pun senyum sampai ke telinga la jawabnya..hehehe.. Pastu beli beras pulut sekilo (masak cuma stengah kilo ja), ketupat nasi ekspres Adabi kot, ayam sekor, daging setengah kilo.Cukupla kan untuk makan dua orang ja. 

Proses masak-memasak ni buat keesokan harinya. Pagi tu aku bukak la daun palas. Nanti senang nak balut buat ketupat.

 Ni daun palas yang aku dah bukak..


Rendang ayam dan daging tengah masak.


Sambil tunggu rendang masak, balut ketupat palas dulu..

Ni yang dah siap balut tapi belum rebus lagi..

Rebus dulu dan......makan!

Ketupat nasi a.k.a nasi impit...



Dah siap dah.. Rendang daging, rendang ayam dan kuah kacang...Slurrppp!!!

Aku sembahyang raya kat Masjid UMS. Ingatkan orang tak ramai sebab balik kampung. Rupanya boleh tahan jugak la ramai. Dengan student-student yang tak balik raya lagi, dengan orang-orang luar yang datang lagi. Perghh! Memang sesak la masjid tu. Selalu sembahyang Jumaat ja aku pi. Tapi tak la seramai macam hari raya. Suasana sini lain sikit la. Nak tau lain mcm mana? Kena datang Sabah dan tengok sendiri..hehehe

Ok, nak sambung buat kerja. Daaaaaa.....!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...